Érdekes dolog ez a damping faktor, vagyis csillapítási tényező.

Lássuk, mi is ez…

Ugyebár tudjuk, hogy épül fel egy hangszóró, van a kosár a mágnessel és ebben ül a tekercs, a pille, a membrán és a perem.
A hangszórónak a membránja alap esetben, ha nem adunk rá áramot, középen áll, Ha megkapja a zenei vagy frekvenciális jelet, kimozdul és a frekvenciának megfelelően rezeg.
Ahhoz, hogy mozogni tudjon kell valami ami visszahúzza alap helyzetbe, ő a pille.
A hangszóró membrán alatt található, harmonika szerű, általában sárga, durva szövet.

Ez a pille működésileg felfogható egy rugónak, ami kicsit túl húzza a membránt.

A damping faktor működése egyszerű. Amikor nincs erősített jel a kimeneten, akkor az erősítő egy elektronikus rövidzárt hoz létre a hangszóró kimenetein és valamilyen szinten képes kontrolálni, hogy a membrán ne keltsen utórezgéseket, mely a hangzást elronthatná.

Magatok is kipróbálhatjátok ezt, ha megkocogtatjátok a membránt, hallni, hogy puhább a hangzás, rugalmasabb a membrán, viszont ha a kimenetet rövidre zárjátok, a membrán megkeményedik és sokkal passzívabbá válik (nincsenek utórezgések).

Ha, egy erősítőnek rossz a damping faktora, autóhifinél ez az érték 100 alatt van, akkor a hangzás rossz lesz, károsíthatja a nyomót és közel sem tud akkora hangnyomást kifejteni, mint amekkorát egy másik erősítővel lenne képes.

Nem egyedi eset mikor maga az erősítő is leég.

Véleményem szerint kategorizálhatóak az erősítők damping alapján is. 100-ig az alsó kategória, 250ig a közép és a fölött a felső kategória.

Viszont amit érdemes még megjegyezni, tévhit, hogy a több ezres damping fényévekkel jobb mint a kisebb társai. Még pedig azért, mert az emberi fül ilyen mértékben már nem képes észlelni a különbséget.

Kövess minket Facebook-on